«Простір дружній до дитини» за підтримки Фонду громад «Рідня» тепер у «Ровеснику»

Висловлюємо щирі слова вдячності Фонду громад «Рідня» за підтримку нашого проєкту для дітей, які постраждали від війни в Україні та мешкають в місці тимчасового поселення ВПО (санаторій «Ровесник» с. Комарів Червоноградського району Львівської області) реалізація проєкту відбувається в згідно із благодійною програмою «Підтримка активностей місцевих громад для перемоги над московськими нацистами».

Наш проект спрямований на поліпшення психосоціального благополуччя дітей ВПО, зміцнення їх стійкості та здатність подолати наслідки кризи. 

Ми живемо в складний і неспокійний час. Глобальні проблеми дедалі більше загострюються, а конфлікти стають усе не безпечнішими. Досить складно зараз доводиться дітям, а особливо дітям – переселенцям. Саме їм довелося в такому ранньому віці дізнатися, що таке війна, страх, втрати. Саме їм доводиться звикати до нових умов, до нового оточення, саме їм доводиться вчитися жити по новому, адаптуватися, шукати спільну мову, відновлювати себе. Тому  метою нашого проєкту було створити в місці проживання родин ВПО максимально комфортні умови для адаптації, розвитку та навчити їх пристосовуватися в складному світі, зберігати рівний настрій і внутрішню гармонію, формувати в них стійкість до стресів. 

Наша робота організована у формі заходів дозвілля та розвитку на базі Простору, дружнього до дітей.

Протягом реалізації проекту (3 місяці) щонайменше  100 хлопчиків та дівчат переселенців, отримують користь від послуг, які ми надаємо.  

Послуги включають заняття з «Безпечного простору»  (корекційна програма підвищення рівня стресостійкості), групове дозвілля, розвивальні заняття, роботу в команді, мистецтво та ремесло, індивідуальні консультації психолога та інші заходи, спрямовані на забезпечення сприятливого середовища для дітей, покращення їх навичок, мобілізацію до активної участі та взаємодії з іншими, підтримку позитивних відносин з однолітками, ідентифікацію лідерів групи та заохочення до неформального навчання серед однолітків.

Найчастіше основні зусилля дорослих спрямовані на “слухняність”, “вихованість” відповідність вимогам соціуму, а також розвиток інтелекту і навичок і здатності їх презентувати. Разом з тим батьки, направляють увагу і на те, “щоб дитина була хороша” (мала моральні принципи, здатність до емпатії).

Але, погодьтеся, в першу чергу найголовніше, щоб дитина була щаслива, щоб вона змогла справлятися з життєвими труднощами, була стресостійкою, була задоволена своїм життям. Стійкість до стресу – це висока здатність до саморегуляції, емоційна стійкість, уміння зберігати внутрішній спокій.

Заняття для дітей включають в себе 7 модулів, які адаптовані під різні вікові категорії.

Встановлення контакту. На цьому етапі психолог знайомить учасників групи, разом з дітьми прописують правила. Ми також дбають про те, щоб атмосфера унікальності і прийняття кожної дитини обов’язково була створена в групі.

Вивчення потреб. На другому занятті визначаємо потреби та чинники, які впливають на здоров’я учасників групи.

Керування реакціями. Навчити розуміти, що думки впливають на наші емоції та випробувати способи екологічного вираження почуттів цьому вчаться діти в третьому блоці. Дітей знайомлять з різними емоціями; разом обговорюють джерела виникнення почуттів; створюють безпечний простір для вільного виявлення різних почуттів.

Навички розв’язання проблем. Визначаємо, які бувають види конфліктів; навчаємо конкретних навичок розв’язання конфліктних ситуацій; опановуємо чотири крокову модель розв’язання конфліктних ситуацій.

Позитивні активності. В цьому блоці разом навчаємось планувати позитивні активності, які б давали задоволення та повертали почуття контролю.

Позитивне мислення. Вчимо формулювати позитивні думки, планувати позитивне майбутнє.

Відновлення соціальних контактів. На останньому занятті актуалізуємо значущість людського спілкування; показуємо цінність дружби; вчимо створювати план соціальних контактів, розвиваємо навички здобуття підтримки соціального оточення.

Також в межах проєкту навчання можуть пройти і батьки. На заняттях матусі і татусі поглиблять знання з питань виховання дітей, матимуть можливість поділитися своїм досвідом сімейного виховання і проаналізувати особистий педагогічний досвід; підвищити свою психолого–педагогічну компетентність у питаннях дитячо–батьківських стосунків. Окрім того, матимуть можливість отримати цікаві та дієві техніки та вправи.

Програму «Безпечний простір» в «Ровеснику» впроваджують навчені спеціалісти – психолог та соціальний працівник, які знають вікові особливості реакцій дітей. В їх арсеналі є ефективні техніки педагогічного спілкування, сприятливі для створення безпечного освітнього простору.

Пропонуємо Вам і Вашим дітям можливість оцінити переваги і корисність Програми, що побудована як на науково обґрунтованих рекомендаціях, визнаних на міжнародному рівні, так і на практичному досвіді роботи авторів. Запрошуємо дітей та батьків проєктної локації взяти участь у навчанні та підвищити свій рівень стресостійкості .

Коли діти слухають історії з життя своїх однолітків, в них з’являється шанс дізнатися про досвід інших Перед ними відкриваються нові життєві перспективи, діти бачать, що існує різне відношення до одних і тих же переживань. Вони навчаються розуміти свої емоції та розпізнавати емоції інших. Вони набувають впевненості, коли помічають, як долають труднощі в житті і знаходять сили рухатися вперед інші. 

 

«Я так зраділа, коли почалися заняття. Я дуже скучила за грою з однолітками. На заняттях ми малюємо, спілкуємось, граємо в веселі ігри. Мені цього так не вистачало останнім часом», – ділиться Софія  з с. Маріуполя.

 

«Я з нетерпінням чекаю на зустріч з друзями і психологом. Зараз все по іншому і такі заняття допомагають мені не тільки переключити свої думки, але й зрозуміти власні переживання, думки. Коли я займаюсь у групі я бачу, що схожі проблеми і переживання є і у інших дітей. Ми разом з психологом їх пропрацьоваємо і мені стає краще на душі» –  розповідає про свої враження Владик з. Маріуполя.

«Діти настільки скучили за заняттями, спілкуванням, іграми, що перший час  неможливо було наговоритись. Діти все розповідають: що  сталося в їх місцях та селищах, хто що бачив на війні, як вони вибиралися та говорять про те, як хочуть додому», – педагог Людмила Мамонова, переселенка з Донецької області.

Реалізація ініціативи можлива за підтримки Фонду громад «Рідня» згідно із благодійною програмою «Підтримка активностей місцевих громад для перемоги над московськими нацистами». 
За матеріалами, наданими Марією Мартиненко БФ БО “Карітас Краматорськ”